Ove godine oktobar mesec , mesec pravilne ishrane i 16. oktobar
Svetski dan hrane obeležava se pod sloganom " Klima se menja. Moraju i
hrana i poljoprivreda".
Bitno je skrenuti pažnju na formiranje pravilnih navika u ishrani od
najranijeg uzrasta posebno kad je reč o redovnosti obroka tokom dana,
raznovrsnosti namirnica koje se koriste u ishrani, način njihove
pripreme i količinama.
     Očekuje se da će broj stanovnika na Zemlji do 2050.godine biti
9,6 milijardi. Kako bi  zadovoljila sve veću potrebu za bezbednom
hranom i istovremeno obezbedila namirnice neophodnu za pravilnu
ishranu populacije, poljoprivredna proizvodnja se stalno menja i
odgovara na različite izazove savremenog doba , a jedan od njih su
klimatske promene.
     Ovogodišnji Svetski dan hrane posebno naglašava značaj
bezbednosti hrane na koju veoma utiču klimatske promene,pa nije
naodmet napomenuti nekoliko osnovnih pravila za bezbednost hrane.
     - Održavajte higijenu- obavezno perite ruke pre pripreme hrane,
posle korišćenja toaleta.Zaštitite namirnice od insekata i glodara, da
biste se zaštitili od mikroorganizama koji se preko ruku prenose na
namirnice.
     - Odvojite sveže od kuvanog. Jer mikroorganizmi sa svežeg mesa
,ribe, i morskih plodova lako prelaze na druge namirnice.
     - Hranu kuvajte dovoljno i temeljno.Tako ćete uništiti
mikroorganizme koji mogu biti opasni po zdravlje.
     - Čuvajte hranu na bezbednim temperaturama.Ne ostavljajte kuvanu
hranu na sobnoj temperaturi duže od dva sata. Sve sveže namirnice koje
se brzo kvare , držite u frižideru, a kada otapate meso iz zamrzivača,
prvo ga držite u frižideru nekoliko sati pa tek onda ga otapajte na
sobnoj temperaturi.
     - Koristite ispravnu vodu sa česme i sveže namirnice.Dobro perite
voće i povrće pod mlazom vode .
     Pravilan odabir namirnica, njihovo pranje i ljuštenje smanjuju
rizik od zaraze.
( izvor Centar za promociju zdravlja- izjzv-NSad)

 

Dušica Katanić

Ovaj datum se obelezava u cilju podizanja svesti o vazosti  bubrega, organa koji ima kljucnu ulogu u odrzavanju zivota i upoznavanje javnosti da su bolesti bubrega ceste, opasne ali i izlecive.Slogan ovogodisnje kampanje je " Bolest bubrega kod dece - sprecimo na vreme". Sira javnost mora biti upoznata da bolesti bubrega uticu na milione ljudi sirom sveta ukljucujuci i decu koja mogu biti u riziku od bolesti bubrega u ranom detinjstvu.
Glavna funkcija bubrega je izlucivanje toksicnih produkata metabolizma i viska tecnosti iz organizma.
Bolesti bubrega cine veliku grupu oboljenja razlicitih uzroka, toka ,klinicke slike i prognoze. Ova oboljenja najcesce su izazvana infekcijama,metabolickim poremecajima, toksinima i drugim uzrocima a manifestuju se kao upale bubrega i akutna odnosno hronicna smanjena funkcija bubrega.
Pridrzavajte se sledecih saveta da biste izbegli pojavu oboljenja bubrega:
- redovno kontrolisite secer u krvi i krvni pritisak
- budite fiicki aktivni
- pravilno se hranite, uzimajte dovoljnu kolicinu vode i odrzavajte normalnu telesnu tezinu
- proverite da li ste malokrvni
- ukoliko cesto mokrite pri tom je mokrenje bolno i otezano,
- ako u mokraci imate bakterija,leukocita,krvi ili
- ako osecate povremeno tup ili ostar bol u predelu bubrega , sve su Vam to znaci da biste trebali da se javite Vasem izabranom lekaru koji ce Vas vec uputiti na dalja ispitivanja i lecenje.

Dušica Katanić
U današnje vreme nikom nije lako. Naravno, ljudi su živeli i pre nas, a živeće i posle nas. Samo što nas pre nije bilo i ne znamo kako se život odvijao. U svakom slučaju svako vreme nosi svoj breme, i svakom je svoja muka najteža. Zato ne opterećujte svoje prijatelje ili one sa kojima se družite, ne opterećujte ih svojim problemima, jer i oni imaju "punu vreću" svojih briga sa kojima ne mogu da se izbore. Prijatelji naravno postoje zato da bi se sa njima moglo pričati i pričati i veseliti se i tugovati....., ali nemojte ih zloupotrebljavati jer su i oni samo obična ljudska bića koja možda i ne mogu da Vam pomognu ali moraju Vas ispoštovati toliko da Vašu muku slušaju i klimaju glavom u znak saosećanja. Prema tome, morate da budete svesni da svako na ovoj "zemaljskoj kugli" ima svoj put koji je takav kakav jeste i da nam se putevi samo susreću i kasnije razilaze, možemo se sa nekim družiti neko vreme, pa se jednostavno raziđemo, ne zato što se "više ne volimo" nego zato što nas "naš put" vodi na drugu stranu. A neki ljudi Vas jednostavno "prate"  kroz ceo Vaš životni vek. Prema tome, bilo bi lepo da one ljude sa kojima ste nekad bili veoma bliski , a danas  ih eto sticajem okolnosti više i ne spominjete, ne zaboravite, jer u datom momentu sa njima Vam je bilo lepo i ne zaboravljajte lepe trenutke provedene sa njima, a zbog tamo nekih teških i glupih reči koje su pale zaboravite sve ono lepo. Tuga je što se uglavnom zarad upravo toga spominju one poslednje ružne stvari koje su se desile a ono lepo brzo pada u vodu, ali tako je u suštini uvek u životu . "Učini sto puta, nemoj jednom i kao da "nikad ništa  nisi ni učinio". Ali svi smo mi ljudi, obični smrtnici tako da moramo dobro upamtiti da se "dobro ne vraća uvek dobrim " već " čini dobro i dobru se nadaj" pa kako ti bude , tako će ti i biti .
     Ulepšajte sami sebi život malim stvarima, jer sitnice život ulepšavaju.a ako bude lepo Vama, biće i onima koji su pored Vas. Prestanite da kukate svaki dan za neke nebitne stvari. Budite optimista, uvek se nadajte boljem. Smejte se često ,  jer smeh jača imunitet i smanjuje nivo hormona stresa. Nemojte se nervirati bez razloga. Dobro procenite za čega ćete biti nervozni i pri tom takvo osećanje prenosite  na okolinu. Spavajte dovoljno i kvalitetno, jer san je koristan za zdravlje naročito za srce. Pevajte kad god čujete neku pesmu koju volite ! Nije važno koliko Vam je godina. Važno je da ste zdravi. Važno  je da je Vama u tom trenutku lepo. Vi ste prvenstveno sebi najbitniji ! Vi morate biti zadovoljni sobom, morate voleti  i poštovati  sami sebe da biste voleli druge i da biste ostale posmatrali bez trunke  ljubomore, zlobe, zavisti i  podsmeha. I uvek bilo šta da poželite  da uradite nekom drugom , prvo zamislite sebe na njegovom mestu i verujte da ćete se brzo predomisliti ukoliko mislite loše . Pozdrav...

Dušica Katanić
Svakodnevno čitamo vesti o agresivnosti maloletnika i bezosećajnosti koju ispoljavaju u svim mogućim situacijama.

Tamo negde je  nekoliko maloletnika silovalo devojčicu, primorali vršnjaka na oralni seks ili je par devojčica iz srednje škole raščupalo svoju drugaricu i prebile je.

Čemu ovo vodi i zašto su nam deca toliko agresivna i bezosećajna? 

Pa ,smatram da sve okolnosti u kojima deca odrastaju i okruženje čine da se oni ponašaju upravo tako kako se i ponašaju.Deca se ponašaju kao odrasli.

Prvo, u porodici u kojoj su roditelji zaposleni i imaju svoje obaveze, deca "hvataju krivine" kako se nekad u žargonu govorilo...., deca idu u školicu gde se vaspitači maksimalno trude da im udovolje . Tako je i u Osnovnim i Srednjim školama. O čemu se zapravo radi?
 
Današnja deca su vrlo "pametna" (što ne znači da ranije generacije to nisu bile,naravno), u smislu da znaju "svoja prava". Vrlo su svesni da im niko ništa ne sme. Ni roditelji, niti prosvetni radnici koji su tu da ih obrazuju.

Oni svesno krše pravila, zakone, znajući da će se izvući baš zbog toga što su maloletni i "niko im ništa ne može". Naravno da postoje zakonske regulative koje će sankcionisati njihove loše postupke ali ono loše što je učinjeno, ne može se ispraviti.

Porodica i roditelji su oni koji moraju na prvom mestu raditi sa svojom decom . Što znači, da moraju da socijalizuju dete i da ga pripreme za samostalan život. Dete se od "malih nogu" mora učiti da mora da radi da bi imao. Škola se mora završiti da bi bio obrazovan, da bi mogao da komuniciraš sa okolinom. Da budeš vaspitan ,da znaš osnovna pravila ponašanja. To se zove "bon - ton".

Svi roditelji bi voleli da im deca završe fakultete. Da budu "fakultetski obrazovani". Ne može svako dete fakultet da završi. To mnogi roditelji moraju da shvate i da svoje neostvarene ambicije ne ispoljavaju na svojoj deci.

Decu trebe učiti radnim navikama. Ne treba im dozvoliti da noću odnosno u rane jutarnje sate dolaze kući, posle žurki, i bančenja uz alkohol , spavanja do podne ili još kasnije.

Kakav će oni imati radni dan ? Kad će se probuditi? Kad će početi da uče, da rade?

I naravno kad krene rasprava u kući, dolazi do konflikta. Roditelj ili "izvrši atak" na dete ili se "povuče" što je češća situacija, jer vidi da izlaza nema. 
         
Dalje na TV-u , na mnogim društvenim mrežama deca mogu da vide svašta. Nije bitno što to nije za njihov uzrast.Razne audicije za naj pevača, zvezde narodne muzike. Više se javi na audiciju za pevače nego na konkurs za posao.

A i zašto bi kad se ovde može zaraditi brzo i mnogo više ?! Izloženi su strahovitim , groznim scenama nasilja,i naravno u tim i takvim scenama uvek pobeđuje onaj koji je jači.Nekada je postojala cenzura, i u program nije moglo da "ide " svašta . U redu, ovo su privatne TV. Ali, zar ne postoji uređivačka politika, koja će mnoge emisije redukovati ili čak i ukinuti? Da li se zaista sve "vrti oko para", po cenu, vaspitanja dece, omladine , po cenu obrazovanja nacije?!
         
Živimo ovaj život tako brzo, deca žive život odraslih, ponašaju se kao da su "veliki", razgovaraju sa odraslima kao sa sebi ravnima, daju sebi za pravo da svima "skrešu" sve u lice bez trunke griže savesti. BRAVO. a roditelji opet (naravno ne svi) i oni se ponašaju kao pubertetlije, te se "zaljubljuju, pa se "odljubljuju" i sve to njihova deca naravno preživljavaju, a roditelji pri tom  zaboravljaju da imaju odgovornost prema svojoj deci, koju moraju "izvesti na put" , napraviti od njih ljude koji će moći samostalno da žive....

Sve se "izmešalo", i ono što je nekad bilo na "dnu tegle" i što je bilo "sramota" danas je "kul" i "super"  i svi smo "srećni zbog tog" . Kuda vodi ovo vreme, videćemo i pričaćemo o tom , naravno.

Dušica Katanić
Osteoporoza ili kako je drugačije zovu i bolest "šupljikavih kostiju" je sistemski skeletni poremećaj sa smanjenom koštanom masom i oštećenjem  koštanog tkiva, zbog čega kosti gube svoju jačinu ili snagu ,tako 
da često dolazi do fraktura ili preloma. Osteoporoza može biti primarna ,koja se javlja kod oba pola nezavisno od starosne dobi,ali se najčešće javlja kod žena u postmenopauzi,a kod muškaraca u starijem dobu.
Postoji i sekundarna osteoporoza koja je posledica bolesti,stanja ili primene lekova,recimo lečenja steroidima i lekovima protiv epilepsije. Osteoporoza nema karakteristične simptome i što je najvažnije ,ne boli, zato se i 
naziva " tihim kradljivcem " jer godinama osiromašuje koštanu masu sve dok ne spadne ispod takozvanog " praga za frakture" kada dolazi do preloma.
          Faktori rizika ostoporoze  su : 
-rana hirurška ili prirodna menopauza ( žene mlađe od 45 godina )
-izostanak menstruacije (amenoreja )  više od 6 meseci  ( ne zbog trudnoće)
-odstranjivanje materice - histerektomia sa barem jednim očuvanim jajnikom pre 45-e godine života,
-porodična anamneza osteoporoze ( naročito  fraktura kuka kod majke ).
          Prevencija osteoporoze
-prestanak pušenja,
-izbegavanje prekomernog konzumiranja alkohola,
-što više kretanja,
-izbegavanje prekomernih dijeta i vežbanja koje dovode do amenoreje (izostanka menstruacije )
-adekvatan unos  kalcijuma i vitamina D kroz hranu : mleko i mlečni proizvodi,sir ,jogurt,spanać,orasi,hleb i žitarice,sojini proizvodi , a trebelo bi otprilike da se unese :
 -pubertet  i adolescenti 1000 mg.
 -žene u premenopauzi 1000 mg.
 -trudnice 1200-1500 mg.
 -žene u postmenopauzi 1500 mg.
          Lečenje osteoporoze
Najbitnija je prevencija o čemu smo već pričali . Pre započinjanja  terapije važno je utvrditi uzoke osteoporoze i isključiti neke druge bolesti koje isto mogu potencirati osteoporozu.
Lecenje se svodi na redovnu fizicku  aktivnost,uz primenu adekvatne terapije, kao sto  su fizikalna terapija i upotreba analgetika.
Toliko od mene.  Pozdravlja Vas Vaša patronažna sestra Duška.
 
Dušica Katanić
Svetski dan borbe protiv dijabetesa obeležava se 14.novembra,na inicijativu Međunarodne dijabetološke federacije,i Svetske zdravstvene organizacije,1991.,zbog sve većeg broja obolelih od šećerne bolesti u svetu .
Ovaj datum je izabran u čast rođendana Frederika Bantinga koji je zajedno sa Čarlsom Bestom prvi izložio ideju koja je dovela do otkrića inzulina u oktobru 1921.god. Na Generalnoj Skupštini UN održanoj u decembru 2006.
god. usvojena je Rezolucija o dijabetesu ,a Svetski dan borbe protiv dijabetesa je uvršten u zvanični kalendar UN.
          Šta je to dijabetes ili šećerna bolest?
To je bolest koju karakteriše previše šećera u krvotoku.Mnoge osobe ni ne znaju da imaju dijabetes.On se javlja kad pankreas ne proizvodi dovoljno hormona insulina ,koji nam je potreban da bi nosio šećer iz krvotoka u 
ćelije organizma-slikovito rečeno.Kad šećer uđe u naše ćelije,pretvara se u energiju koja se koristi za naše telesne funkcije i oslobađa telo od štetnih materija.Ovaj proces naziva se metabolizam.
Kad čovek ima dijabetes,pankreas nije u mogućnosti da proizvede dovoljnu količinu insulina,a bez njega nivo šećera u krvi postaje veći što znači da počinje da prelazi i u urin i tako izlazi iz organizma,pre nego što je organizam
dobio energiju koja mu je potrebna svakog dana.Zbog ovakve neuravnoteženosti šećera ,organizam naravno reaguje  tako da dolazi do ozbiljnih zdravstvenih problema.
          Postoje dva osnovna tipa dijabetesa :
-TIP 1 dijabetesa ili inzulinzavisni,gde pacijenti moraju redovno sami sebi ubrizgavati određene količine insulina,
-TIP 2 dijabetesa gde pacijenti mogu uz redovnu propisanu terapiju i pravilan način  ishrane korigovati količinu insulina u krvi
          Šta znači pravilan način ishrane?
Znači da pacijenti uglavnom mogu jesti sve što jedu i ostali ljudi s tim da njihov režim ishrane podrazumeva samo malo korigovanje u smislu izbegavanja hrane bogate šećerima i mastima.Dalje,hrana mora da bude sveža,
(dosta salate i povrća,može i voće,ali da nema puno šećera u njemu).Hrana treba da bude kuvana,dinstana.a treba izbegavati i prženu i pohovanu hranu.(to se inače savetuje i zdravoj populaciji)
Svaki dijabetičar treba da ima 5-6 obroka što znači: -3glavna obroka(doručak,ručak ,večera)
                                                                                             -i 2-3 užine(prepodnevna,popodnevna i večernja)
Prilikom ovako raspoređenih obroka ne dolazi do nagomilavanja šećera u krvi,već njegov nivo lako oscilira.
          Znači da bi dijabetičar mogao da pod kontrolom drži svoj šećer u krvi,potrebno je da se pridržava režima ishrane kog mu je prepisao njegov lekar,da se hrani ispravno,što znači umereno,redovno,da su mu obroci otprilike
u isto vreme i da bude fizički aktivan,I naravno da redovno uzima propisanu mu terapiju.
Pozdravlja Vas Vaša patronažna sestra Duška.

Dušica Katanić

ŽABALJ

ČURUG

Go to top